Православные молитвы

Утреня

Стихословие Псалтири - кафизмы

Псалтирь содержит 150 псалмов, которые делятся на 20 отделов, или кафизм. Каждая кафизма делится на три части, или "Славы", так как по прочтении всякой такой части кафизмы читается "Слава, и ныне", Аллилуиа (трижды).

На воскресной утрени всегда читаются 2-я и 3-я кафизмы, включающие 15-й, 21-й и 23-й псалмы, в которых пророчески говорится о страданиях, крестной смерти и Воскресении Господа. Чтение кафизм вообще посвящено страданиям Спасителя.

Хор: Господи, помилуй (трижды). Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Чтец: И ныне и присно и во веки веков, аминь.

Псалом 10-й: На Господа уповах, како речете души моей: превитай по горам, яко птица? Яко се грешницы налякоша лук, уготоваша стрелы в туле (колчане) состреляти во мраце правыя сердцем. Зане яже Ты совершил еси, они разрушиша: праведник же что сотвори? - Господь - во храме святем Своем; Господь - на небеси престол Его; очи Его на нищаго призираете; вежди (веки) Его испытаете сыны человеческия. Господь испытает праведнаго, и нечестиваго; любяй же неправду, ненавидит свою душу.

Одождит на грешники сети; огнь и жупел (серу) и дух бурен - часть чаши их; яко праведен Господь и правды возлюби, правоты виде лице Его. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Хор: И ныне и присно и во веки веков, аминь. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды). Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Чтец: И ныне и присно и во веки веков, аминь.

Псалом 13-й: Рече безумен в сердце своем: несть Бог! Растлеша и омерзишася в начинаниих, несть творяй благостыню. Господь с небесе приниче на сыны человеческия, видети, аще есть разумеваяй, или взыскаяй Бога. Вси уклонишася, вкупе неключими (непотребни) быша; несть творяй благостыню, несть до единаго. Ни ли уразумеют вси делающии беззаконие, снедающии люди Моя (яко) в снедь хлеба? Господа не призваша. Тамо убояшася страха, идеже не бе страх, яко Господь в роде праведных Совет нищаго посрамисте: Господь же упование его есть. Кто даст от Сиона спасение Израилево? Внегда возвратит Господь пленение людей Своих, возрадуется Иаков, и возвеселится Израиль. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Хор: И ныне и присно и во веки веков, аминь. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды). Господи, помилуй (трижды). Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Чтец: И ныне и присно и во веки веков, аминь.

Псалом 16-й: Услыши, Господи, правду мою, вонми молению моему, внуши молитву мою не во устнах льстивых. От лица Твоего судьба моя (суд мой да) изыдет; очи мои да видита правоты. Искусил еси сердце мое, посетил еси нощию, искусил (переплавил) мя еси, и не обретеся во мне неправда. Яко да не возглаголют уста моя дел человеческих, за словеса устен Твоих, аз сохраних пути же́стоки. Соверши (утверди) стопы моя во стезях Твоих, да не подвижутся стопы моя. Аз воззвах, яко услышал мя еси, Боже. Приклони ухо Твое мне, и услыши глаголы моя. Удиви милости Твоя, спасаяй уповающия на Тя, от противящихся деснице Твоей! Сохрани мя, Господи, яко зеницу ока; в крове крилу Твоею покрыеши мя от лица нечестивых, острастших (обидящих) мя; врази мои душу мою одержаша, тук свой затвориша, уста их глаголаша гордыню. Изгонящии мя ныне обыдоша мя, очи свои возложиша уклонити (низложить) на землю. Объяша мя, яко лев готов на лов, и яко скимен обитаяй в тайных. Воскресни, Господи, предвари я, и запни им, избави душу мою от нечестиваго, оружие Твое - от враг руки Твоея. Господи - от малых от земли, раздели я в животе их, и сокровенных Твоих исполнися чрево их; насытишася сынов, и оставиша останки младенцем своим. Аз же правдою явлюся лицу Твоему, насыщуся, внегда явитимися славе Твоей. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков, аминь. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды).

Диакон (глаголет малую ектению): Паки и паки миром Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Xop: Господи, помилуй.

Диакон: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Хор: Тебе, Господи.

Священник: Яко Твоя держава, и Твое есть Царство и сила, и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.

Малые ектении после кафизм положены в субботы, воскресенья, в дни предпразднства и попразднства, пения цветной Триоди, а также в праздники с бдением, полиелеем и великим славословием (в будни ектении не полагаются).

Чтец (седален воскресный 6 гласа): Гробу отверсту, аду плачущуся, Мария вопияше ко скрывшимся апостолом: изыдите винограда делателие, проповедите воскресения слово: воскресе Господь, подая мирови велию милость!

После кафизмы и ектении следуют седальны, то есть чтения или песнопения, после которых разрешалось садиться, чтобы слушать жития святых или толкования на тексты Священного Писания.

При совпадении праздников следует справляться о порядке чтения или пения седальнов в Уставе (9-24 февраля и 23 апреля).

Хор: Господи, помилуй (трижды). Слава Отцу и Сыну и Святому Духу...

Чтец: И ныне и присно и во веки веков, аминь.

Псалом 17-й: Возлюблю Тя, Господи, крепосте моя. Господь - утверждение мое, и прибежище мое, и Избавитель мой; Бог мой - помощник (скала) мой (-я) и уповаю на Него: защититель мой и рог спасения моего, и заступник мой! Хваля (хвальнаго) призову Господа и от враг моих спасуся. Одержаша мя болезни смертныя и потоцы беззакония смятоша мя; болезни (цепи) адовы обыдоша мя, предвариши мя сети смертныя. И внегда скорбети ми, призвах Господа, и к Богу моему воззвах. Услыша от храма святаго Своего глас мой, и вопль мой пред Ним внидет во уши Его. И подвижеся и трепетна бысть земля, и основания гор смятошася и подвигошася, яко прогневался на ня Бог. Взыде дым гневом (от гнева) Его, и огнь от лица Его воспламенися, углие возгореся от Него. И приклони небеса, и сниде - и мрак под ногама Его; и взыде на Херувимы и лете, лете на крилу ветреню. И положи тму за кров (кровом) свой, окрест Его селение Его - темна вода во облацех воздушных. От облистания пред Ним - облацы проидоша, град и углие огненное. И возгреме с небесе Господь и Вышний даже глас Свой (град и горящие угли). Ниспосла стрелы - и разгна я, и молнии умножи - и смяте я. И явишася источницы воднии, и открышася основания вселенныя от запрещения (грознаго голоса) Твоего, Господи, от дохновения духа гнева Твоего. Ниспосла с высоты (руку) и прият мя, восприят мя от вод многих. Избавит мя от врагов моих сильных и от ненавидящих мя, яко утвердишася паче мене. Предвариша мя в день озлобления (бедствия) моего: и бысть Господь утверждение мое; и изведе мя на широту (простор): избавит мя, яко восхоте (благоволи) мя. И воздаст ми Господь по правде моей, и по чистоте руку моею воздаст ми: яко сохраних пути Господни и не нечествовах от Бога моего. Яко вся судьбы (суды - законы) Его - предо мною, и оправдания (от уставов) Его не отступиша от мене (я не отступал). И буду непорочен с (пред) Ним и сохранюся от беззакония моего. И воздаст ми Господь по правде моей и по чистоте руку моею пред очима Его. С преподобным (милостивым) - преподобен будеши, и с мужем неповинным - неповинен будеши, и со избранным - избран будеши, и со строптивым - развратишися. Яко Ты люди смиренныя спасеши и очи гордых смириши. Яко Ты просветиши (возжигаешь) светильник мой; Господи, Боже мой, просветиши тму мою. Яко Тобою избавлюся от искушения, и (с) Богом моим прейду стену. Бог мой! Непорочен путь Его, словеса Господня разжжена (чисты): защититель есть всех уповающих на Него. Яко кто бог, разве Господа; или: кто бог, разве Бога нашего? Бог, препоясуяй мя силою и положи непорочен путь мой; совершаяй нозе мои, яко елени (оленьи) и на высоких поставляяй мя; научаяй руце мои на брань, и положил еси лук медян - мышца моя. И дал ми еси защищение (щит) спасения, и десница Твоя восприят мя, и наказание (научение) Твое исправит мя в конец, и наказание Твое то мя научит. Уширил еси стопы (шаг) моя подо мною и не изнемогосте плесне (голени) мои. Пожену враги моя и постигну я, и не возвращуся, дондеже скончаются. Оскорблю (поражаю) их и не возмогут встати: падут под ногама моима. И препоясал мя еси силою на брань, спял (низложил) еси вся возстающия на мя под мя. И врагов моих дал ми еси хребет, и ненавидящия ми - потребил еси. Воззваша - и не бе спасаяй; ко Господу - и не услыша их. И истню (разсыплю) я, яко прах пред лицем ветра, яко брение путей (грязь уличную) поглажду (попираю) я. Избавиши мя от пререкания людей, поставиши мя во главу языков. Людие, их же не ведех, работаша ми. В слух уха (по одному слуху) послушаша мя: сынове чуждии солгаша ми, сынове чуждии обетшаша и охромоша от стезь своих. Жив Господь и благословен Бог, и да вознесется Бог спасения моего; Бог даяй отмщение мне и покоривый люди под мя, избавитель мой от враг моих гневливых, от возстающих на мя вознесеши мя, от мужа неправедна избавиши мя. Сего ради исповемся Тебе во языцех, Господи, и имени Твоему пою: величаяй спасения царева и творяй милость (помазанному) Христу Своему Давиду и семени его до века. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Хор: И ныне и присно и во веки веков, аминь. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды). Господи, помилуй (трижды). Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Чтец: И ныне и присно и во веки веков, аминь.

Псалом 20-й: Господи! силою Твоею возвеселится царь и о спасении Твоем возрадуется зело. Желание сердца его дал еси ему и хотения (молений) устну его неси лишил его. Яко предварил еси его благословением благостынным, положил еси на главе его венец от камене честна. Живота просил есть у Тебе, и дал еси ему долготу дний во век века. Велия слава его спасением Твоим: славу и велелепие возложиши на него. Яко даси ему благословение во век века, возвеселиши его радостию с (пред) лицем Твоим. Яко царь уповает на Господа, и милостию Вышняго не подвижится. Да обрящется рука Твоя всем врагом Твоим, десница Твоя да обрящет вся ненавидящия Тебе. Яко положиши их, яко пещь огненную во время лица Твоего: Господь гневом Своим смятет я, и снесть их огнь. Плод их от земли погубиши, и семя их - от сынов человеческих, яко уклониша на Тя злая; помыслиша советы, их же не возмогут составити, яко положиши я хребет, во избытцех Твоих уготовиши лице их. Вознесися, Господи, силою Твоею: воспоем и поем силы Твоя. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Хор: И ныне и присно и во веки веков, аминь. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды). Господи, помилуй (трижды). Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Чтец: И ныне и присно и во веки веков, аминь.

Псалом 23-й: Господня земля и исполнение ея, вселенная и вси живущии на ней. Той на морях основал ю есть и на реках уготовал ю есть. Кто взыдет на гору Господню или кто станет на месте святем Его? Неповинен рукама и чист сердцем, иже не прият всуе душу свою и не клятся лестию искреннему своему. Сей приимет благословение от Господа и милостыню от Бога Спаса своего. Сей род ищущих Господа, ищущих лице Бога Иаковля. Возмите врата князи ваша и возмитеся врата вечная: и внидет Царь Славы. Кто есть сей Царь Славы? Господь крепок и силен в брани. Возмите врата князи ваша и возмитеся врата вечная: и внидет Царь Славы. Кто есть сей Царь Славы? Господь сил - Той есть Царь Славы. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков, аминь. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды).

Диакон (глаголет малую ектению): Паки и паки миром Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Хор: Тебе, Господи.

Священник: Яко благ и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.

Чтец: (седален 6 гласа): Живот во гробе возлежаще и печать на камени надлежаще: яко Царя спяща воини стрежаху Христа, и враги Своя невидимо поразивый, Воскресе Господь!

Седальны славят Воскресение Господа и содержат воспоминание о Его смерти и погребении.

Посем поется полиелей - песнь, составленная из стихов псалмов 134-го и 135-го, прославляющих милость Божию. Отверзаются царские врата, и священник в предшествии диакона, держащего возжженную свечу, кадит престол и весь алтарь, иконостас, хор, молящихся и храм. Святой алтарь, а потом и весь храм озаряются светом, благоухает кадильный фимиам.

Распахнутые царские врата символизируют отверстый гроб Господень; престол - самый гроб Господа, откуда воссияло царство вечной жизни. С клиросов воссылается хвала ангелов и человеков Воскресшему Господу.

В воскресенья от отдания Воздвижения, то есть с 22 сентября (по церковному календарю), до предпразднства Рождества Христова, 20 декабря, и от отдания Богоявления, 14 января, до Недели сырной поется полиелей, в остальные дни звучат так называемые Непорочны - 17-я кафизма 118-го псалма.

Хор (Псалом 134-й, 1): Хвалите имя Господне, хвалите раби Господа. Аллилуиа (трижды).

(Псалом 134-й, 21): Благословен Господь от Сиона, живый во Иерусалиме. Аллилуиа (трижды).

(Псалом 135-й, I): Исповедайтеся (славьте) Господеви, яко благ, яко в век милость Его. Аллилуиа (трижды).

(Псалом 135-й, 26): Исповедайтеся Богу небесному, яко в век милость Его. Аллилуиа (трижды).

Затем поются воскресные тропари святого Иоанна Дамаскина:

Благословен еси, Господи, научи мя оправданием (заповедем) Твоим. (И далее повторяется после каждой песни.)

Ангельский собор удивися, зря Тебе в мертвых вменившася, смертную же, Спасе, крепость разоривша, и с Собою Адама воздвигша, и от ада вся свободша.

Почто мира с милостивными слезами, о учени΄цы, растворяете? Блистаяйся (светоносный) во гробе Ангел мироносицам вещаше: видите вы гроб и уразумейте: Спас бо воскресе от гроба.

Зело рано мироносицы течаху ко гробу Твоему рыдающия, но предста к ним Ангел и рече: рыдания время преста, не плачите, воскресение же апостолом рцыте.

Мироносицы жены с миры пришедшия ко гробу Твоему, Спасе, рыдаху, Ангел же к ним рече, глаголя: что с мертвыми живаго помышляете? Яко Бог бо, воскресе от гроба.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Поклонимся Отцу и Его Сынови, и Святому Духу, Святей Троице во единем существе, с Серафимы зовуще: Свят, Свят, Свят еси, Господи.

И ныне и присно и во веки веков, аминь.

Жизнодавца рождши, греха, Дево, Адама избавила еси, радость же Еве в печали место подала еси, падшия же от жизни к сей направи из Тебе воплотивыйся Бог и Человек.

Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды).

В Недели блудного сына, мясопустную и сыропустную, кроме этих стихов, поется 136-й псалом: "На реках Вавилонских, тамо седохом и плакахом, внегда помянути нам Сиона; на вербиих посреде его обесихом (повесили) орга́ны наша; яко тамо вопросиша ны пленшии нас о словесех песней и ведшии нас о пении: воспойте нам от песней Сионских. Како воспоем песнь Господню на земли чуждей? Аще забуду тебе, Иерусалиме, забвена будет десница моя; прильпни язык мой гортани моему, аще не помяну тебе, аще не предложу Иерусалима, яко в начале веселия моего. Помяни, Господи, сыны Едомския, в день Иерусалимль, глаголющия: истощайте, истощайте до оснований его. Дщи Вавилоня окаянная! блажен, иже воздаст тебе воздаяние твое, еже воздали еси нам! Блажен, иже имет и разбиет младенцы твоя о камень. Аллилуиа!

Если же служба праздничная, посреди храма устанавливается аналой, на него возлагается икона праздника или святого. Священник и диакон выходят святыми вратами в преднесении светильника и становятся пред аналоем. Диакон, приняв свечу, священник же - свечу и кадильницу, кадят икону посреди храма крестообразно, затем святую трапезу и алтарь, иконостас и весь храм с хором и молящимися.

В некоторые дни, например, Вербное воскресенье, в Великую пятницу (при чтении 12 Евангелий), в Светлую заутреню молящиеся стоят с зажженными свечами. Вообще во время полиелея весь храм должен быть освещен свечами.

В дни праздников Господних, Богородичных и святых с полиелеем, бдением и храмовых после полиелейных псалмов ("Хвалите имя Господне...") поется величание - краткое церковное песнопение, прославляющее Господа, Божию Матерь и святых. Величание поется несколько раз: первый раз его поют священнослужители перед иконой праздника, затем несколько раз со стихами из избранного псалма, содержание которого соответствует празднику, поют певчие; после того, как они пропоют "Слава, и ныне", "Аллилуиа" (дважды), священнослужители перед иконой завершают пение "Аллилуиа" и величание праздника.

Если праздник приходится на воскресенье, поется один раз величание и затем - воскресные тропари ("Благословен еси, Господи..."); в праздники же Господние воскресные тропари не поются.

По окончании пения величания священник кадит диакону, и диакон, получив кадильницу,- священнику.

Диакон (глаголет малую ектению): Паки и паки миром Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Хор: Тебе, Господи.

Священник: Яко благословися Имя Твое и прославися Царство Твое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

На воскресной всенощной после малой ектении следуют ипакои΄ и антифоны.

Слово ипакои΄ в переводе с греческого означает слушать, прислушиваться, отвечать, откликаться; в литургике имеет значение припева, вошедшего в богослужебную практику с IV века. Ипакои΄ гласа берутся в Октоихе. Большинство воскресных ипакои΄ посвящены мироносицам или значению Воскресения Христова.

Источник: Михаил Чернов vsemolitva.ru



© 2012 Православные молитвы. Все права защищены. Разрешается републикация материалов с обязательным указанием ссылки Православные молитвы