По надлежащем приготовлении молящихся к Евхаристии священник возглашает: Благодари΄м Господа.
Хор: Достойно и праведно есть поклоня΄тися Отцу, и Сыну, и Святому Духу, Троице Единосущной и Нераздельней.
Возглашением "Благодарим Господа" священник начинает совершение Святаго Таинства и внушает верующим воздать благодарение Богу, как и Сам Спаситель начал священнодействие Бескровной Жертвы, при ее установлении на Тайной вечери, благодарением Богу Отцу.
По возгласе священника "Благодарим Господа" диакон переходит с южной к северной стороне престола, целует его, кланяется предстоятелю и становится у престола.
На литургии св. Иоанна Златоуста
Достойно и праведно Тя пети, Тя благословити, Тя хвали΄ти, Тя благодарити, Тебе покланятися на всяком месте владычествия Твоего. Ты бо еси Бог неизреченен, недове́домь, невидимь, непостижимь, присно Сый, такожде Сый Ты, и Единородный Твой Сын, и Дух Твой Святый. Ты от небытия в бытие нас привел еси, и отпа́дшия возста́вил еси паки, и не отступи΄л еси, вся творя, до́ндеже нас на Небо возвел еси и Царство Твое даровал еси будущее.
О сих всех благодарим Тя, и Единороднаго Твоего Сына, и Духа Твоего Святаго, о всех, и΄хже ве́мы и ихже не ве́мы, явле́нных и неявле́нных благодеяниих, бывших на нас. Благодарим Тя и о службе сей, ю΄же от рук наших прияти изволил еси, аще и предстоят Тебе ты΄сящи архангелов и тмы ангелов, Херувими и Серафими, шестокрила́тии, многоочи΄тии, возвышающиися, перна́тии.
На литургии св. Василия Великого
Сый Владыко, Господи Боже Отче Вседержителю покланяемый! Достойно, яко воистину, и праведно, и ле́по великолепию святыни Твоея, Тебе хвалити, Тебе пети, Тебе благослови΄ти, Тебе кланятися, Тебе благодарити, Тебе славити, Единаго воистину Сущаго Бога, и Тебе приносити сердцем сокрушенным и духом смирения словесную сию службу нашу. Яко Ты еси даровавый нам познание Твоея истины. И кто доволен возглаголати силы Твоея, слы΄шаны сотвори΄ти вся хвалы΄ Твоя΄ или пове́дати вся чудеса Твоя во всяко время? Владыко всех, Господи небесе́ и земли и всея΄ твари, видимыя же и невидимыя, Седя΄й на престоле славы и пpизиpа́яй бе́здны, безначальне, невидиме, непостижиме, неописанне, неизменне! Отче Господа нашего Иисуса Христа, великаго Бога и Спасителя, Упования нашего, Иже есть образ Твоея благости, печать равнообра́зная, в Себе показуя Тя, Отца, Слово живое, Бог истинный, превечная Премудрость, Живот, Освящение, Сила, Свет истинный, Имже Дух Святый явися. Дух истины, сыноположения дарование, обручение будущаго наследия, начаток вечных благ, животворящая Сила, Источник освящения, от Негоже вся тварь, словесная же и умная, укрепля΄ема. Тебе служит и Тебе присносущное возсылает славословие, яко всяческая рабо́тна Тебе. Тебе бо хвалят ангели, архангели, Престоли, Господьствия, Начала, Власти, Силы и многоочи΄тии Херувими. Тебе предстоя΄т о́крест Серафими, шесть крил единому и шесть крил другому, и двема́ у́бо покрыва́ют ли΄ца своя΄, двема́ же но́ги, и двема́ лета́юще, взывают един ко другому, непрестанными усты΄, немо́лчными славослове́ньми.
В этой молитве священник от лица всех верующих прославляет величие Божие, Его бесконечное совершенство и Его благодеяния роду человеческому.
Он благодарит за сотворение мира и человека, за искупление человека Сыном Божиим и за все милости, явные и тайные, благодарит Господа и за то, что Ему угодно принимать от нас службу сию, то есть литургию, хотя Ему предстоят архангелы и ангелы, херувимы и серафимы, "победную песнь поюще, вопиюще, взывающе и глаголюще". В таких выражениях ангельскую песнь слышал в видении св. пророк Исаия. В подобных же выражениях слышал ее и св. Иоанн Богослов.
Из Священного Писания известно, что св. Иоанн Богослов (Откр. 4, 7-8), и св. пророк Исаия (6, 1-3) созерцали славословящих Господа ангелов в образе орла, тельца, льва и человека.
Заключительные слова этой части евхаристической молитвы священник произносит вслух: Победную песнь пою΄ще, вопию΄ще, взыва́юще и глаго́люще.
Хор добавляет и самые слова ангельской победной песни: Свят, Свят, Свят Господь Савао́ф, испо́лнь небо и земля славы Твое́я! Оса́нна в вышних, благословен Гряды΄й во Имя Господне, осанна в вышних.
К этому ангельскому славословию Святой Троицы хор присоединяет еще и земное приветствие отроков еврейских при торжественном входе Спасителя в Иерусалим: "Осанна в вышних (то есть: дай спасение в вышних, на Небе). Благословен Грядый во Имя Господне".
Диакон во время произнесения священником слов "Победную песнь поюще, вопиюще, взывающе и глаголюще" поднимает звездицу с дискоса правой рукой (с орарем, который держит тремя перстами) и творит ею над дискосом образ креста, касаясь звездицей дискоса каждым из четырех концов: при словах священника "поюще" - восточной стороны дискоса; "вопиюще" - западной стороны; "взывающе" - северной и "глаголюще" - южной стороны.
По окончании слов священника "Победную песнь..." диакон, сложив звездицу и поцеловав, отлагает ее в верхнюю часть престола [1].
Во время пения славословия "Свят, Свят, Свят..." священник продолжает читать евхаристическую молитву.
На литургии св. Иоанна Златоуста
С сими и мы блаженными Силами, Владыко Человеколюбче, вопием и глаголем: Свят еси и Пресвят, Ты и Единородный Твой Сын, и Дух Твой Святый. Свят еси и Пресвят, и великолепна слава Твоя! Иже мир Твой тако возлюбил еси, я΄коже Сына Твоего Единороднаго да́ти, да всяк веруяй в Него не погибнет, но и΄мать живот вечный. Иже, прише́д и все, еже о нас, смотрение испо́лнив, в нощь, в ню΄же предая΄шеся, паче же Сам Себе предая΄ше за мирски΄й живот, приемь хлеб во святыя Своя и пречистыя и непорочныя ру́ки, благодарив и благословив, освятив, преломив, даде́ святым Своим учеником и апостолом, рек:
На литургии св. Василия Великого
С сими блаженными Силами, Владыко Человеколюбче, и мы, грешнии, вопием и глаголем: Свят еси, яко воистину, и Пресвят, и несть меры великолепию святыни Твоея. И преподобен во всех де́лех Твоих, яко правдою и судом истинным вся навел еси на ны. Создав бо человека, персть взем от земли, и образом Твоим, Боже, поче́т, положил еси его в раи΄ пищи, безсмертие жизни и наслаждение вечных благ, в соблюдение заповедей Твоих, обещав ему. Но преслу́шавша Тебе, истиннаго Бога, создавшаго его, и прелестию зми΄евою привлекшася, умерщвле́на же своими прегреше́ньми, изгнал еси его праведным Твоим судом, Боже, от рая΄ в мир сей и отвратил еси в землю, от нея΄же взят бысть, устроя΄я ему пакибытия΄ спасе́ние в Саме́м Христе Твоем, не бо отвратился еси создания Твоего в конец, е́же сотворил еси, Блаже, ниже́ забыл еси де́ла рук Твоих. Но посетил еси многообра́зне, ради милосе́рдия милости Твоея: пророки послал еси, сотворил еси силы святыми Твоими, в ко́емждо роде благоугодившими Тебе: глаголал еси нам усты΄ раб Твоих пророков, предвозвеща́я нам хотящее быти спасение: закон дал еси в помощь: ангелы поставил еси хранители. Егда́ же прии΄де исполнение времен, глаголал еси нам Саме́м Сыном Твоим, Имже и веки сотворил еси: Иже Сый сияние славы Твоея΄ и начертание Ипостаси Твоея, нося΄ же вся глаголом Силы Своея, не хищение непщева́ е́же быти равен Тебе Богу и Отцу, но Бог Сый превечный, на земли΄ явися, и человеком споживе́: и от Девы Святыя вопло́щься, истощи΄ Себе, зрак раба приемь, сообра́зен быв телу смирения нашего, да нас сообра́зны сотворит образу славы Своея. Поне́же бо человеком грех вни΄де в мир и грехом смерть, благоволи΄ Εдинородный Твой Сын, Сый в не́дрех Тебе, Бога и Отца, быв от Жены Святы΄я Богородицы и Приснодевы Марии, быв под законом, осудити грех во плоти Своей, да, во Адаме умирающе, оживотворятся в Саме́м Христе Твоем. И, пожив в ми΄ре сем, дав повеления спасительная, отста́вив нас пре́лести и΄дольския, приведе́ в познание Тебе, истиннаго Бога и Отца, стяжав нас Себе лю΄ди избра́нны, царское священие, язык свят. И очистив водою и освятив Духом Святым, даде́ Себе изме́ну смерти, в ней же держи΄ми бе́хом, продани под грехом: и, сошед Крестом во ад, да исполнит Собою вся, разреши΄ болезни смертныя. И, воскрес в третий день и путь сотворив всякой плоти еже из мертвых Воскресением [2], яко не бя΄ше мощно держи΄му быти тлением Начальнику жизни, бысть Начаток умерших, перворожде́н из мертвых, да будет Сам вся, во всех пе́рвенствуяй. И, возшед на Небеса́, се́де одесну́ю величествия Твоего на высоких, Иже и прии΄дет возда́ти комуждо по делом его.
Оста́ви же нам воспоминания спасительного Своего страдания сия΄, яже предложи΄хом, по Его заповедем: хотя΄ бо изы΄ти на вольную, и приснопамятную, и животворящую Свою смерть, в нощь, в ню΄же предая΄ше Себе за живот мира, прие́мь Хлеб на святыя Своя и Пречистыя ру́ки, показав Тебе, Богу и Отцу, благодарив, благословив, освятив, преломив.
В этой молитве священник исповедует святость Божию и вместе с тем прославляет бесконечную любовь к нам Бога Отца, Который послал для нашего спасения Единородного Сына Своего. Пришедший на землю Спаситель совершил и завещал нам совершать в свое воспоминание Таинство Святого Причащения.
Слова Спасителя (установительные слова Таинства, слова установления) священник произносит вслух:
На литургии св. Иоанна Златоуста
Приимите, яди΄те, Сие есть Тело Мое, е́же за вы ломи΄мое, во оставление грехов.
На литургии св. Василия Великого
Даде́ (дал) святым Своим ученико́м и апо́столом, рек: приимите: ядите, Сие есть Тело Мое, е́же за вы ломимое во оставление грехов.
Во время произнесения этих слов священник правой рукой, обращенной ладонью кверху, и держа персты вместе показует на Святый Хлеб, лежащий на дискосе. То же делает и диакон, держа орарь тремя перстами правой руки.
Хор: Аминь.
Священник:
На литургии св. Иоанна Златоуста
Подо́бне и Чашу по вечери, глаголя (тихо).
И вслух: Пи΄йте от нея вси, Сия есть Кровь Моя Новаго Завета, я΄же за вы и за многи изливаемая во оставление грехов.
На литургии св. Василия Великого
Подобне и Чашу от плода ло́знаго приемь, растворив, благодарив, благословив, освятив (тихо).
И вслух: Даде святым Своим учеником и апостолом, рек: пийте от нея΄ вси, Сия есть Кровь Моя Новаго Завета, яже за вы и за многи изливаемая во оставление грехов.
При произнесении этих слов священнослужители показуют на потир так же, как перед этим на дискос.
Хор: Аминь.
- Снятие звездицы и четырехкратное крестообразное прикосновение ее краями к краям дискоса символически выражает удивление и преклонение Небесных Сил пред тайной Святой Евхаристии ^
- В некоторых изданиях (например, Киевском 1907 года): к воскресению из мертвых ^