Херувимская песнь
По раскрытии антиминса и ектении о оглашенных начинается литургия верных. В это время диакон в ектении вновь обращается к верным, напоминая выполнить необходимое для дальнейшего участия в богослужении условие - примирение друг с другом. "Елицы вернии, паки и паки миром (в мире) Господу помолимся...."
Священник читает тайно первую молитву верных, вознося Богу благодарение за то, что Господь удостоил его предстать Святому Жертвеннику, и просит его благодатной помощи достойно совершить святую службу сию с чистой совестью.
На литургии св. Иоанна Златоуста
Благодарим Тя, Господи Боже сил, сподоби΄вшаго нас предстати и ныне Святому Твоему Жертвеннику и припа́сти ко щедротам Твоим о наших гресе́х и о людских неве́дениих. Приими΄, Боже, моление наше, сотвори΄ ны достойны быти, е́же приносити Тебе моления и мольбы и жертвы безкровныя о всех людех Твоих, и удовли΄ нас, и΄хже положил еси΄ в службу Твою сию΄, силою Духа Твоего Святаго, неосужденно и непреткновенно, в чи΄стем свидетельстве совести нашея, призывати Тя на всякое время и место. Да, послу́шая нас, милостив нам будеши во множестве Твоея благости.
На литургии св. Василия Великого
Ты, Господи, показал еси нам великое сие спасения таинство. Ты сподобил еси нас, смиренных и недостойных раб Твоих, быти служителем (здесь: дат. мн. ч.) святаго Твоего Жертвенника. Ты удовли΄ нас силою Святаго Твоего Духа в службу сию, да, неосужденно ставше пред святою славою Твоею, принесем Ти жертву хваления, Ты бо еси де́йствуяй вся во всех. Даждь, Господи, и о наших гресе́х, и о людских неве́дениих приятней быти жертве нашей и благоприятней пред Тобою.
Диакон от лица верных произносит: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Премудрость.
Священник, заканчивая первую молитву верных, возглашает: Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Хор: Аминь.
Диакон вновь произносит:
Паки и паки миром Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О свышнем мире и спасении душ наших Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О мире всего мира, благостоянии Святых Божиих Церквей и соединении всех Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О избавитися нам от всякия скорби, гнева и ну́жды Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Священник во время второй ектении читает тайно вторую молитву верных, повторяя в ней прошения первой молитвы, и просит Господа даровать верным преуспеяние в доброй жизни, духовное разумение и сподобить всех неосужденно причаститься Святых Тайн для стяжания вечной жизни.
На литургии св. Иоанна Златоуста
Паки и многажды Тебе пpипа́дaeм и Тебе молимся, Благи΄й и Человеколюбче, яко, да, призре́в на моление наше, очи΄стиши наша души и телеса́ от всякия скверны плоти и духа и да́си нам непови΄нное и неосужденное предстояние святаго Твоего Жертвенника.
Даруй же, Боже, и молящимся с нами преспе́яние жития, и веры, и разума духовнаго. Даждь им, всегда со страхом и любовию служа́щим Тебе, неповинно и неосужденно причаститися Святых Твоих Таин и Небеснаго Твоего Царствия сподобитися.
На литургии св. Василия Великого
Боже, посети΄вый в милости и щедро́тах смирение наше, поста́вивый нас, смиренных и грешных, и недостойных раб Твоих, пред святою славою Твоею, служити святому Жертвеннику Твоему, Ты укрепи нас силою Святаго Твоего Духа в службу сию и даждь нам слово во отверзе́ние уст наших, во еже призывати благодать Святаго Твоего Духа на хотящия предложи΄тися Да́ры.
Если священник служит без диакона, то он произносит только первое прошение: "Паки и паки..." и последнее: "Заступи, спаси, помилуй...", тайно читая вторую молитву верных.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон произносит: Премудрость, благоговейно поклоняется и входит в алтарь северной дверью.
Священник по окончании второй молитвы верных возглашает: Яко да под державою Твоею всегда храними, Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Хор: Аминь; и поет Херувимскую песнь:
Иже Херувимы тайно образу́юще и Животворящей Троице Трисвятую песнь припевающе, всякое ныне житейское отложи΄м попечение.
Во время возгласа священника "Яко да под державою Твоею..." отверзаются царские врата. Диакон, взяв кадильницу и получив на каждение благословение от предстоятеля, кадит, читая про себя 50-й псалом, престол с четырех сторон, жертвенник, алтарь, затем царскими вратами выходит на солею и кадит иконостас; входит в алтарь, кадит священника и предстоящих; опять выходит на амвон и кадит лики (хоры) и молящихся. Окончив каждение, по обычаю, становится рядом со священником, молящимся пред престолом.
Это каждение, совершаемое диаконом во время пения Херувимской песни, выражает молитвенное стремление верующих к Богу и желание их принять благодать Святаго Духа.
Священник во время каждения читает тайно молитву Херувимской песни (она - одна и та же для обеих литургий), в которой, сознавая всё свое недостоинство, просит Господа соделать его достойным священнодействия, причем исповедует, что он, священник, есть лишь видимое орудие, чрез которое невидимо тайнодействует Сам Господь Иисус Христос:
Никто́же досто́ин от связа́вшихся плотски΄ми похотьми΄ и сластьми΄ приходи΄ти, или прибли΄житися, или служи΄ςи Тебе, Царю славы, е́же бо служити Тебе велико и страшно и саме́м небесным Силам. Но обаче, неизреченнаго ради и безмернаго Твоего человеколюбия, непреложно и неизменно был еси Человек и Архиерей нам был еси, и служебныя сея и безкровныя Жертвы священнодействие предал еси нам, яко Владыка всех. Ты бо един, Господи Боже наш, влады΄чествуеши небесными и земными, Иже на престоле Херуви΄мсте носи΄мый, Иже Серафимов Господь и Царь Изра́илев, Иже Един Свят и во святых почива́яй.
Тя у́бо молю΄, Единаго блага́го и благопослушли΄ваго: при΄зри на мя, грешнаго и непотребнаго раба Твоего, и очисти мою душу и сердце от совести лукавыя, и удовли΄ мя, силою Святаго Твоего Духа, облече́нна благодатию священства, предстати святей Твоей сей трапезе и священнодействовати Святое и Пречистое Твое Тело, и Честну́ю Кровь. К Тебе бо прихожду́, приклонь мою вы΄ю, и молю Ти ся, да не отврати΄ши лица Твоего от мене́, ниже́ отри΄неши мене от отрок Твоих. Но сподоби принесенным Тебе быти мною, грешным и недостойным рабом Твоим, Даро́м сим. Ты бо еси Приносяй и Приносимый, и Приемляй и Раздаваемый, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со Безначальным Твоим Отцем, и Пресвятым, и Благим, и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
По окончании чтения священником этой молитвы, а диаконом каждения оба они со умилением трижды вполголоса читают Херувимскую песнь, молясь об отрешении от житейских попечений. (В Великий четверг читают "Вечери Твоея Тайныя...", а в Великую субботу "Да молчит всякая плоть человеча....")
Священник, молясь, произносит: "Иже Херувимы тайно образу́юще и Животворящей Троице Трисвятую песнь припевающе, всякое ныне житейское отложи΄м попечение.
Диакон: Яко да Царя всех поды΄мем, ангельскими невидимо дориноси΄ма чи΄нми. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
И, делая крестное знамение, они трижды благоговейно поклоняются пред престолом.
Во время чтения Херувимской песни священник руки возвышает горе́ (кверху), а диакон держит орарь в поднятой руке, так же, как и при чтении ектений. Затем священник целует антиминс, а диакон - престол, и отходят к жертвеннику: священник - непосредственно налево, а диакон чрез горнее место.